tisdag 1 maj 2012

Valpträff i Skåne

Idag har vi varit på valpträff hos Poppes uppfödare Kerstin och Lars på deras fina gård utanför Eslöv. Vi var 8 förväntansfulla valpköpare med hundar från två olika kullar, den ena född 24/4 i fjol och så Poppes kull som är född 31/8, som möttes upp i strålande solsken för att ha en kanontrevlig förmiddag ihop. Vi började att presentera oss och våra hundar innan vi gick iväg på en liten gemensam promenad. När vi gått en stund stannade vi till vid en damm där Kerstins dotter Lina visade upp lite lydnad och apportering med Poppes pappa Jack och efter det fick vi visa upp lite hur långt vi hade kommit själva. Först skulle vi gå runt dammen med hunden kopplad och jobba på kontakten sen gick vi samma runda igen men denna gången utan koppel. Poppe löste uppgiften mycket tillfredställande och gick fint på min vänstra sida, någon gång svävade han iväg men det är ju inte hela världen. När alla sen var klara fick vi göra en sitt-stanna-inkallning-övning och även detta löste han ok. Han var inte helt med på noterna med efter ett dk kom han som ett spjut, duuuktig kille! :) Efter detta fick vi testa på en enkelmarkering(?) med dummy och där känner jag mig så grön att jag absolut inte kan ställa några krav, men Poppe satt kvar när den kastades ut och hämtade dummyn fint, så jag är nöjd. Att han sen inte kom in med den till mig direkt förvånar mig inte ens eftersom vi inte lyckas med avlämningar utan störning än.
Som belöning för bra arbete fick de som ville, alla!, släppa sina hundar så de kunde bada i dammen. Det slutade helt enkelt med 12 tokiga hundar som rejsade runt dammen, hoppade handlöst rakt ner i vattnet och lekte som tokar. Poppe var väl lite väl burdus ibland då han pucklade omkull de som kom ivägen för hans framfart, men annars skötte han sig bra. Det är ju egentligen helt sjukt att man bara kan släppa okända hundar sådär ihop utan att det blir det minsta gruff.
Träffen avslutade vi uppe på gården där vi åt smörgåstårta, fikade och snackade strunt. De andra valpköparna var toppen, så nu är några mailadresser bytta så träningsträffar kan bokas in.. :)

Tack snälla Kerstin och Lars för en toppentrevlig träff!

Om det är nån som är nyfiken på min kennel klicka in här och kolla runt: jarabackens.se.
(För övrigt så glömde jag tyvärr kameran i bilen så det togs inte ett kort på hela träffen, KATASTROF!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar