måndag 7 maj 2012

Valpkurs tillfälle 7

Då var det ojämn måndag och dax för valpkurs på JBK igen. Idag körde vi en kontaktövning med tempoväxlingar, sitt-stanna med störning och inkallning med störning.
Kontakten funkade toppen, han var på tårna och följde mig med väldig entusiasm, härligt! Sitt-stanna har vi ju verkligen tränat på sen senast och det kändes men jag insåg att jag glömt bort att gå bakom honom så det ställde till lite problem. Han ville så gärna ha koll på mig hela tiden så när jag kom snett bakom så flyttade han framtassarna några steg, som lösning på det fick jag tips på att han en extern belöning framför honom och det verkade funka fint. Inkallningsövningen gick till så att Annelie, vår kursledare, satte sig mellan föraren och hunden med leksak/godis och försökte få hundens uppmärksamhet när vi gjorde en inkallning. Poppe skötte sig bra, han sneglade lite på störningen men stannade inte utan drog på för fullt ända fram till mig. Tydligen hade han koll på varenda steg jag tog enligt Annelie och det är ju alltid trevligt att höra.. :)

Ikväll har vi varit en runda på Attila också, mest för att matte skulle få vara lite social men Poppe fick testa sitt första platsläggande och det gjorde han med bravur. Han fick ligga på en kant och jag gick bara några meter ifrån honom och återgick med belöning flera gånger men han låg sina två minuter och rörde sig inte en millimeter.. Hejja Poppe! ♥

För övrigt har jag vägt Poppe igen och idag stannade vågen på 23.3 kg.. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar