måndag 23 april 2012

Valpkurs tillfälle 6

Idag har vi varit på Jönköpings brukshundklubb för ännu en valpkursträff och idag gick vi genom grunderna i spår. Jag kände innan vi åkte dit att detta passar oss perfekt, vi har ju kört fast lite så vi behövde hjälp för att komma vidare och att vår instruktör Annelie tävlar spår framgångsrikt med båda sina schäfrar inger ju respekt plus att det gör att man vågar lita på att hennes råd och tips är korrekta.
Vi började med lite teori inne i stugan och när vi kom ut fick jag uppgiften att lägga ett 125 meter långt personspår i skogsmark till Poppe som gick som i en båge upp på sluttningen till en kulle. Jag valde att inte lägga nått godis i vårt spår men om vi ville skulle vi lägga en bit med cirka 10 meters mellanrum och sen bara traska på i vanligt tempo. Som spårslut la vi en leksak och sen efter ännu 25 meter till så la vi ett reservslut så man skulle ha en belöning även om man missade det "riktiga".
Jag har ju vid tidigare spår haft problem med att Poppe ligger på i linan och flyter ut å alla möjliga håll men bara för att jag ville visa detta för Annelie idag så mesade han runt som om vi var på promenad och halvvägs in i spåret satte han sig och gjorde nr 2, heja Poppe! Jag vet att det är mitt ansvar att se till att han är rastad innan så det får jag ta på mig, men resten av spåret gick också i snigelfart. Han luktade, analyserade, lyfte upp nosen, tittade runt lite och luktade lite till. Gissa om man blir frustrerad? Jaja, vi hade ju iaf inga problem med för hög fart, som Annelie för övrigt trodde berodde på att jag gör det alldeles för lätt för honom och det kan ju stämma. Vi fick iaf tips på att fortsätta med längre och svårare spår än vi gjort innan och låta honom ta tid på sig. Sen rekommenderade hon att spåra iaf 1-2 gånger i veckan nu när hormornerna är i svallning och så får det bli! :)

1 kommentar:

  1. Det är skitsvårt! Även om man är supernoga så kan man få ett "måndagsexemplar", även om det är ett väldigt sött sådant ;) Hoppas att svarar bra på behandlingen, det finns ju de demodexhundar som blivit helt fria från klåda, hoppas han är en utav dem!

    Vi får se när det blir nån lydnads-etta! Jag har lite svårt för platsliggningen som är i lydnad/bruks då min äldsta hane blivit påhoppad flera gånger. Vi får se hur det blir :D

    /AC
    www.lillaliam.se

    SvaraRadera