onsdag 15 augusti 2012

Spårutvärdering

Idag testade jag att lägga ett spår på klippt gräsmatta för att testa hur Poppe skulle reagera och det gick inte alls som jag ville så nu blir det jag som får sitta ner och gno geniknölarna lite innan nästa spårtillfälle.
  • Problem: Han stressar upp sig, slår på "jaktinstinkten" och blir alldeles för het. Han ligger på som en tok i linan, ibland helt utan rätt mål, och om jag försöker hålla in honom lite för att lugna ner honom så börjar han flacka åt alla håll.
  • Mål: Få honom att jobba lugnt, gärna utan tokviftande svans och för hög förväntning på själva spåret.
  • Lösning: Ja säg det.. ska ta ett snack med min instruktör på måndag och se om hon kan tipsa mig lite..
Efter spåret körde vi lite lydnad bl.a. ligg-stanna med extern belöning för att bygga upp en förväntan och då få bättre uthållighet framöver i platsläggandet. Vi körde även lite kontakt och det gick himla bra, alldeles för bra för att ha tränat så lite egentligen men jag njuter och försöker höja målen sakta men säkert. Nästa gång ska vi köra lite extern belöning även i detta moment är min tanke och det ska bli himla spännande att se hur han reagerar på det! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar