tisdag 21 augusti 2012

Fortsättningskurs 2 tillfälle 2 - Småpill

Gårdagens kurs gick ut på att lära oss dela upp moment i delar, som tex sitt-stanna som i delar blir sittandet-lämnandet-starten-tempot-ingången. Det är ett jättehäftigt sätt att träna hund på och man kommer verkligen in och pillar i smådetaljer, precis så jag vill ha det! Men nått jag alltid har svårt för är ju sen när allt ska länkas ihop, men jag antar att det faller på plats under träningens gång.
En av de delar vi la mest fokus på idag var att Poppe tittar bort när jag lämnar honom i ligg/sitt-stanna för att sen hålla full kontakt såfort jag vänt mig om. Man kan ju tycka att det är ett futtigt "problem" men det har ju blivit så eftersom förväntningarna är för låga när han ser min ryggtavla och i längden skulle han kunna få för sig att resa sig eller hålla på med andra dumheter och det vill jag ju inte. Tipset jag fick för att förebygga detta var att ha en medhjälpare som kan kolla hur han beter sig och när han har full fokus så belönar jag honom med att kasta leksak bakåt/skicka på extern belöning när jag fortfarande har ryggen mot och det tog inte många gånger innan han faktiskt hade full fokus på mig hela vägen ut, häftigt!

Efter avslutad träning så gick vi i teorin genom belöningsträning (klickerträning) och vi som redan hade inklickade hundar fick förklara hur vi tänker när just vi tränar med klicker. Jag använder det som ett sätt att stärka upp ett beteende Poppe bjuder på under shejping-inlärning medans andra använde det mer i all träning som ersättning för ett belöningsord, och vi fick lära oss att inget är fel sålänge man är klar med hur man vill ha det själv. Som utmaning, och för att vi ska bli tvungna att tänka till lite, fick vi en examens-läxa som ska visas upp på sista kurstillfället. De två alternativen var att hunden skulle runda ett föremål och att de skulle lära sig att krypa. Alternativ ett är nog överlägset lättast så därför var jag dum nog att välja tvåan, (att jag aldrig lär mig!), så nu blir det att ligga i hårdträning ett tag framöver.. kul! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar