måndag 13 augusti 2012

Lydnadsträning Attila

Äntligen fick vi tummen ur att ta oss ner till Attila för att träna lite lydnad igen efter sommaruppehållet och som vanligt var det ju helroligt, jag fattar inte varför det ska sitta så långt inne att göra nått som är så kul!
Dagens plan var att helt enkelt ha en plan, för det är nått jag varit väldigt dålig på tidigare, och ungefär såhär såg det ut:
  1. Ligg-stanna: Fick chansen att vara med på två platslägganden idag och eftersom det mer eller mindre är första gången så fick han ligga på en kant för att inte äventyra hans trygghet. Planen var att göra uppställningen och ligg-kommandot så tävlingsmässigt som möjligt men att sen återgå ett par gånger under tiden för att belöna och stärka hans självförtroende. Poppe skötte sig fint men tappade fokuset på mig när han legat en stund så nu gäller det att träna uthållighet med störning.
  2. Sitt-stanna: Planen var att jobba vidare med att befästa hans sitt-kommando och bygga upp en förväntning när jag lämnar honom, han vill nämligen gärna lägga sig ner efter en stund, och han börjar fatta galoppen. Jag har även fått tipset om att belöna uppåt så han tänker dit istället för neråt så det kör vi på.
  3. Kontakt: Inga kommandon är inlärda än men det är här det senare kommer vara fot - just nu säger jag typ bara "ska vi jobba" - klappar på honom lite - backar näsa-nos - vänder upp och vill då ha ögonkontakt. Det funkade himla bra och jag kunde till och med göra en 180 graders sväng utan att tappa kontakten, härligt!
  4. Fotposition: Denna har jag tidigare tränat in på en kloss så han vet i grunden vad det är jag vill ha men nu tänkte jag att jag skulle kunna få honom att koppla ihop att jag står "generalen" med att det betyder fot-position. En del gånger gör han det kanon, andra lite halvdant och oengarerat så tanken är att bara att belöna dem som är korrekta och göra det med lek så förväntningarna är höga.
Sammanfattningsvis så är jag nöjd med kvällens pass, vi har ju inte kommit så långt med momentslydnad än men det får ta den tid det tar, huvudsaken är ju att vi har kul ihop! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar