tisdag 28 augusti 2012

Lydnad x 2

Först mötte vi upp Emelie och hennes labbetik på Jbk för lite träning (och mycket snack) inför kursen på måndag. Jag körde inkallning med ingångar och testade både att använda "vägg" bakom mig och extern belöning bakom honom för att få bort hans lilla extrasväng. Väggen funkade bra och fick honom verkligen att tänka till medans den externa belöningen inte alls funkade utan bara gjorde honom seg så jag måste verkligen lära honom att "tänka bort" belöningen för att få ta den.


Den andra träningen blev med Lydnadgruppen i Hovslätt. Det var första gången vi var där så både Poppe och jag var verkligen på tårna, han pga de andra hundarna och jag pga de andra hundförarna. Deras upplägg var att varje ekipage skulle köra ett moment de ville vidareutveckla inför alla andra och sen skulle man få "kritik" och hjälp. Det är verkligen min mardröm att bli utvärderad eftersom jag gärna klankar ner på mig själv då, och så blev det ju även idag, efter liten stund där kände jag att vi aldrig kommer kunna tävla men jag tillslut lyckades jag rycka upp mig och ändå känna att det här klarar vi av.
  • Vårt första moment var inkallningar med ingångar och kritiken vi fick var att han har ett trevligt driv från start men efter halva börjar han kolla efter belöningen och sen sätter han sig segt - allt helt sant! Att han tittar efter belöningen börjar verkigen bli tydligare och tydligare så det måste jobbas bort fort.
  • Vårt andra moment blev ingångar på kloss och det överarbetar han och vinklar in bakom plus att jag tittar ner på honom (fy fy!). Där fick vi hjälp att klicka vid rätt position så jag kunde hålla fokus framåt och sen fick jag tips på att träna fotpostion med ingång bakifrån för att bli av med den överdrivna rotationen så det ska jag tänka på framöver.
Känslan när jag åkte därifrån var blandad, mest för att jag blir så osäker som sagt, men jag vet att för att jag ska kunna bli bättre på att bli utvärderad så måste jag utsätta mig för det mer så vi kommer absolut åka dit och träna igen.
Förresten fick vi jättefina lovord för Poppes härliga sätt när vi tränade och att han verkar vara en trevlig kille och det känns ju skönt iaf.. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar