fredag 16 mars 2012

Stackars min älskling!

Tyvärr har vi fått ett riktig tråkigt besked av vår veterinär idag, Poppe har Demodex.
Han har kliat sig ett tag nu och jag har ju redan varit hos veterinären en runda utan att vi har kunnat fastställa något speciellt, men sen jag fick veta att en kullbror fått diagnosen och jag hittat kala fläckar på Poppe så blev det att ringa veterinären direkt. Tur i oturen så har han änsålänge bara hunnit få två fläckar och det var bara där vi hittade parasiterna, inte i något av de tre andra testen. Så nu hoppas vi på att Poppes immunförsvar är starkt nog att klara av att utrota de små otäckingarna själv, annars får vi sätta in starka mediciner. :(
Tyvärr är det inte slut där utan veterinären tror även att vår lille gris har foderallergi, så nu blir det sträng diet 8 veckor framåt. Att behöva vara kopplad alternativt ha munkorg på sig all tid ute kommer kännas som ett straff för vår lille apportör men vad ska man göra? Vi måste ju få han frisk!

3 kommentarer:

  1. Men fy stackars lille Poppe =( Gottfrid har alltid mer lr mindre klåda, men man har inte kommit på vad det kommer sej av. Han äter allergifoder nu, då blir det bättre, men han har väldigt torr hud. Skönt att det inte är så kallt längre nu. Hoppas verkligen att Poppe fixar det här själv nu <3

    SvaraRadera
  2. Usch det var verkligen inget roligt besked. :( Det är ju inte jättevanligt med Demodex på labradorer. Min systers ena staff hade generell demodex som unghund men har inte haft några problem med det sen hon behandlades som tur är. Hoppas att han inte är allergisk också, foderallergi hos en labbe måste vara det värsta som finns. Håller tummarna att han bekämpar dom små djuren och att resten ordnar sig för er!

    SvaraRadera
  3. Nu har jag läst mig bakåt en bit, verkar ha hänt en del sedan sist :p Du är tillagd som favorit nu i min Chrome-lista =)
    Håller tummarna för att lillkillen kryar på sig och blir bra snabbt!

    SvaraRadera