torsdag 26 juli 2012

Dag fyra - plask plask!

Dagen började med att jag och Erik missade en avfart när vi skulle ta oss till morgonens uppsamlingsplats och det resulterade i att vi blev säkert 20 minuter senare fram än vad vi hade tänkt oss. Tänk att EN avfart gör så mycket skillnad! Ja, tacka vet jag våra småvägar hemma där man kan vända på första bästa skogsväg..  ;)
Dagens kurs började med att vi, en och en, fick visa upp hur långt vi kommit i vårt jaktfot. Poppe var nästan sist ut att visa upp sina färdigheter och han gjorde mig mycket stolt. Han höll sig fint vid min vänstersida även om de försökte locka honom med godis och lek åt två håll, däremot gör han ”felet” att titta på mig för mycket men det kan jag ju knappast banna honom för eftersom det är den viktigaste delen i lydnaden.
Efter fika och lite teori fick vi sen ”fri tid” att disponera och lägga upp en egen träning på, allt för att kunna förbereda oss för hur vi ska göra när vi kom hem. På Poppe valde jag först att göra två linjetag över vatten, mot matskål, och sen några linjer på land och det gick helt ok. Sen tränade vi stadga när det var några andra ekipage som tränade vatten och då passade jag även på att avleda med några närsök som funkade bra, han börjar nog koppla även den signalen så smått nu. Härligt!
Som avslut på dagen fick jag tips och hjälp om hur jag ska kunna shejpa in att Poppe ska hålla kvar tills kommando ges. Eva testade på honom lite och efter ett par minuter så verkade det som att han började fatta grejen, men han är en kvick rackare så han räknade lika snabbt ut att det går trycka in belönings-bollen tillsammans med håll-kvar-bollen i truten och pipa iväg med båda två. Haha ja Eva påpekar att det är viktigt att skratta när man tränar hund och det fick jag verkligen göra idag och det har jag min härliga hund att tacka för! ♥

En liten sammanfattning nu när det bara är en dag kvar är att saker börjar fasta lite här och där, om än så smått, och det var ju som var mitt mål med kursen; att få en bra start i vår jaktträning.
Poppe verkar tycka att det räcker snart, hans lilla huvud är nog helt fullt nu och på kvällarna är han mest ynklig och söker närhet på ett sätt han inte gör hemma. Men nu tar vi slutspurten med, imorgonkväll ska han få slippa all asfalt och få sträcka ut i full fräs i skogen hemmavid. Vi längtar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar