tisdag 24 juli 2012

Dag två - Psykbryt

Jaha då var dag två på kursen över och känslan är lite halvt panikartad. Idag har jag fått poängterat, mer än en gång, att Poppe är en het hund och att det krävs struktur och planering för att få honom bra. Ni som känt mig ett tag kan ju gissa hur det översattes rakt in i mitt känsliga lilla huvud!? Jag har alltså en svår hund? En omöjlig rackare? Ett monster? Har jag lyckats "förstöra" honom med? För er som inte förstår vad jag pladdrar om så fick jag en rejäl självförtoendes-sänkare med min förra hund, Devil, som jag tillslut fick erkänna för svår och omplacera. Nu vet jag ju att det inte kommer bli så med Poppe men jag har lätt att falla tillbaka och idag föll jag hårt. Jajamen, jag erkänner.. jag fick prestationsångest å grät en skvätt. Snyggt Jonna!
Allt blev helt enkelt övermäktigt och jag föll tillbaka till den tryckta känslan av att jag inte kan någonting som jag alltid hade när jag tränade förr och vips så var katastofen ett faktum. Som tur var hamnade det här lilla psykbrytet precis innan lunch så då fick jag en chans att fylla på energin, försöka tänka om och ladda med nya krafter. Eftermiddagen flöt sen på utan större missöden, energin var inte på topp men vi överlevde och nu är vi hemma för att försöka utvärdera lite och ta nya tag för morgondagen.
Vad var det då som fick mig att tappa tron så? Egentligen berodde det nog inte på en viss övning utan mer på att jag glömde bort att ha en het hund absolut inte behöver betyda problem utan snarare att man har en hund med ett härligt tryck som skulle kunna uträtta storverk här i världen, men de tankarna var jag helt enkelt inte kapabel att tänka för sisådär 8 timmar sen.

Dagens övningar gick, som ni kanske kan förstå lite sisådär. Vi fick först vara ute och träna i par två och två med raka linjer och stadga och på em visa hur långt vi kommit i apporteringen. En liten sammanfattning är att Poppe inte störs av hundar, inte det minsta faktiskt, men däremot blir han het i konkurrenssituationen som uppstår när jag ska träna stadga och den andra hunden ska köra linjer eller leka. Lösning på det? Hitta rätt belöning och träna mer stadga helt enkelt! En annan sak jag insåg är att Poppe tror att han kan bestämma belöning själv, som när jag skickade honom på linje men han vägrade att äta godiset i burken för att jag hade en boll i handen, men tji fick han där! Ska han leka ska han äta upp först, så det så! :)
Eftermiddagens apporteringsträning gick i vårt fall helt enkelt ut på att belöna att Poppe kommer i galopp mot mig med leksak/apport i munnen, i slutändan ska det leda till att han kommer ända fram till mig och lämnar av men där är vi inte än.

Hursomhelst.. nu är vi helt slutkörda och för att orka med morgondagen så blir det sängmys för mig och mitt odjur resten av kvällen.. ♥♥♥

2 kommentarer:

  1. Jag blir helt törögd när jag läser de här. Du är ju superduktig och fixar ju detta galant!:-) Stor kram

    SvaraRadera
  2. Hej på dig! Synd att du fick så dålig feeling idag, riktigt synd när det blir så. Hoppas allt känns bättre imorgon.

    Stor bamsekram till dig och Poppe!

    /Britt

    SvaraRadera