måndag 23 juli 2012

Dag ett - huvudvärksteori

Det är verkligen hur kul som helst att träna hund, men den som tror det är lätt borde tänka om! Poppe har skött sig så bra han bara kan idag och Eva utvärderade honom som en trevlig hund med mycket tryck i och det är väl inte fy skam, även om hon poängterade att det kan ställa till med problem om jag inte jobbar honom på rätt sätt. Men jag däremot, jag känt sig som en riktig snurra. Det är så mycket jag ska lära mig och på så kort tid! Jag får väl helt enkelt bära smeknamnet "brukstjejen" stolt för det är ju faktiskt det jag är, även om jag försöker smälta in bland jaktfolket så gott det går.. ;)

Så, vad har vi nu gjort på kursen då? Jo idag roade Eva sig med att först försöka spränga skallen på oss med all teori. Det var stopp hit och närsök dit, och så lite stadga vid vänstersidan där emellan. Vi har även pratat träningsbubblor, vikten av kroppshållning och vilken energi vi vill att våra hundar ska ha. Och när hon var klar med det skulle vi träna lite praktiskt med; vi fick börja lägga grunden till raka linjer, ett bra närsök och sen fick vi lära oss hur man shejpar in passivitet vid stillastående, en mycket användbar sak att kunna - inte bara i jakten! Eftersom Poppe och jag inte tränat med pipa innan, fy skäms Jonna!, så är vi lite efter nu i starten. Men jag försöker se det lite positivt med för vi har inte heller tränat in en hel rad felbeteenden som måste arbetas bort utan nu kör vi så det ryker! (men först ska vi vila några timmar! ;))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar