torsdag 21 mars 2013

Tävlingslydnadskurs tillfälle 3

Ännu en vecka har gått å jag och Poppe hinner knappt med i svängarna! Alla kurser jag har gått tidigare har varit lagda så man har två veckor på sig att träna mellan tillfällena och det känns som det passar oss bättre, men men.. vi kör på!

Jag måste bara börja med att säga att denna gången så gick vi in med en helt annan känsla än innan. Jag hade en plan och det var att vi ska ha kul så löser sig resten och det gjorde det verkligen. Poppe var helt med mig (med lite pauser för luktande då ;)) och det syntes på honom att han inte alls var så pressad och stressad denna gången. UNDERBART!

Vi fick börja med att visa upp en kedja bestående av tre moment som vi förberett hemma. Poppe var riktigt het på gröten och flashade runt som aldrig förr - svansen viftade rakt genom och han fattade verkligen vad jag ville ha ut av honom. Om man sen ska utvärdera hur momenten i sig gick så var de helt ok, kanske inte 10-mässiga allihopa men det var ju känslan jag var ute efter så det bryr jag mig faktiskt inte mycket om.

Resten av kursen tränade vi ingångar under kommendering (mycket lärorikt!), fotposition vid spegel och stadga i sitt/ligg/stå. Min sammanfattning är att ingångar på plan har vi riktigt trevliga, fotpositionen kan han men när det sen kommer till gåendet så har han börjat ploga så smått (så här måste jag börja tänka över var jag lägger min belöning i fortsättningen) och när det sen kommer till stadgan i sitt/ligg/stå så är den helt ok MEN han flyttar fokus från mig för mycket - jag vill alltså att han enbart ska kolla på mig och ingen annan så där får vi störningsträna till tusen framöver. :)

Summan av kardemumman är alltså att jag nu verkligen fått inse hur mycket jag påverkar Poppe med mina tankar. Är jag låg blir han pressad och är jag frustrerad lägger han av helt men när jag är på G så är han med mig hela vägen. Detta kan ju ställa till med problem men jag tänker se det som en chans för mig att ta tag i mitt behov av att alltid göra "rätt" och att allt måste se så bra ut till att istället fokusera på att ha kul hela vägen till målet.. :)

1 kommentar:

  1. Kul med kurs!
    Det där sista låter precis som min Lipton! Såna är dom nog gärna labradårerna. :) Jag upplevde det som ganska frustrerande i början, men har lärt mig hantera det nu. Vi har alltid roligt och är jag inte helt på så låter vi det vara eller släpper loss helt och bara leker utan något som helst allvar.

    SvaraRadera